במקביל למסע לפולין של שכבת י"ב, יצאו התלמידים שנשארו בארץ למסע ברחבי ישראל.
אלה דברים שכתב הצוות בעקבות המסע:
מסע בארץ - שכבת י"ב, הרטמן בנים
כשהייתי ילד קטן היה לי דוד אהוב, מביא מתנות. יום אחד רכש לי מצפן קטן ולימד אותי למצוא את כיוון הצפון. לכל מקום שהלכתי נשאתיו איתי, וראשית דבר ביררתי היכן הצפון. בכל מקום הראתה המחט היכן הצפון. בבית הספר, בגן המשחקים, בחדרי, בחנותו של אבא. בביקורו הבא חד לי דודי חידה, שאל אותי: ואם תעמוד ממש על הקוטב המגנטי הצפוני, להיכן תצביע המחט?
השאיר אותי חסר אונים, מוחק כל תשובה שעלתה בראשי, עד שהודיע לי: שם, בקוטב, המחט תשתגע. תצביע מעלה, מטה, הצידה, לכל מקום. יפה המצפן להראות הצפון בכל מקום עלי אדמות, חוץ מהצפון עצמו.
כך אמר דודי, ומה הנמשל? כמה קלה הייתה הציונות כשכל כולה הייתה כיסופים לציון. בכל מקומות הגלות, בפולין וברוסיה ובתימן ובמרוקו, הראתה המחט היכן הכיוון, מה נדרש לעשות. אבל מרגע שבאנו לכאן, לציון, השתגעה המחט. כאן נכון, שם נכון, והכל סחרחר.
(אמיר גוטפרוינד, מתוך: העולם, קצת אחר כך)
בשבועות ובחודשים האחרונים עמל לו צוות קטן ונחוש על בניית מסע בארץ, במקביל למסע בפולין. התכנס, העלה רעיונות, התווכח, התגונן, הרים אין סוף טלפונים - ובסופו של דבר תפר בעדינות המתווה הבא:
לאחר מספר ימי הכנה בבית הספר ובסביבתו הקרובה, יצאנו למסע בן שלושה ימים בארץ שהעמיד במרכזו שאלה מרכזית אחת: "מהי הציונות היום?". המסע ביקש לבחון אפשרויות שונות, מגוונות ואף הפוכות של תשובה לשאלה התמימה-אך-סבוכה הזו. כאלה שתוכלנה להעניק מנעד של תשובות שבתוכן או ביניהן ניתן יהיה למצוא מסילות לליבות המשתתפים במסע.
המסע נדד לאורכה של מדינת ישראל (מצפון לדרום), ובמסגרתו פגשנו אנשים ונשים יצירתיים, מיוחדים ומובילים בתחומיהם השונים והמגוונים, אשר עסוקים בעשייה אותה הם מגדירים כציונית: אנשים הפועלים למען התחדשות התרבות הישראלית, פילנטרופים המחזקים יוזמות ישראליות-ציוניות, אנשי עסקים המתמקדים בפיתוח כלכלי של מדינת ישראל, משקיעים, אנשי הגות ורוח, פעילים פוליטיים, ועוד. נפגוש גם צורות התיישבות שונות – קיבוץ מתחדש, גרעין תורני, ועוד – המונעים מאידיאולוגיה ציונית; ובחלק מן המסע נקדיש זמן להיבטים פוליטיים של שאלת הציונות היום: נפגוש פעילי ימין ושמאל, נחשף לתפיסות עולם, ונכיר יוזמות שונות החותרות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.
הנה כי כן, הגיעה שעתן של השאלות הגדולות.
***


צוות המסע: את המסע הובילו דורית גלסר, הרכזת החברתית של בית הספר, שי גיליס (מחנך י"ב 2), עמרי שאשא (מחנך י"ב 1) . למסע התלווה גם אלון זמיר, מצוות המורים של כיתה י"ב 4.
|